vakantie-amboise

Schweitzerdeutsch en la douce France

Van Duitsland naar Zwitserland, via Frankrijk terug naar België en Nederland. Mijn man, onze eigenwijze Jack Russel Max en ik reden het in drie weken. Doel? Ontzettend genieten van de reis én het grote niets. Een paar honderd kilometer rijden, een paar dagen kalm aan. Voor ons het ultieme vakantiegevoel.

We wonen in het noorden van Nederland en rijden via het Ruhrgebied naar Zwitserland. Het Ruhrgebied voorbij zijn, was dus ons eerste doel. In de buurt van Keulen vonden we een ruime camperplaats. Keulen is prachtig. Dwaal vooral een dagje door de stad en bezoek de indrukwekkende Dom. Vergeet ook niet een echt Kölsch biertje te drinken.

Zwitserland

De volgende dag was ons reisdoel Zürich in Zwitserland, de plek waar mijn man en ik elkaar 35 jaar geleden leerden kennen – aan de Zürichsee. Hier is een hele fijne camping (Fischers Fritz) met uitzicht pal aan de See. Toen we er waren speelde er een kwartet jaren 70 muziek. Fijn sfeertje daar! In combinatie uiteraard een goed glas wijn en wat romantiek.

Vanuit hier reden we richting Interlaken. Bergje op en bergje af. Onze camper, een stoertje uit 2005, kon de rit prima aan. Wat een prachtige route. In Interlaken keken we uit op de Jungfrau(joch). Eeuwige sneeuw! Een term die trouwens door de klimaatverandering onder druk staat. Wat ontzettend indrukwekkend!

Van Interlaken vervolgden we de reis naar Solothurn. Eigenlijk kwamen we hier per ongeluk terecht. We wilden stoppen en er was een camping (TCS camping Solothurn). Wil je, omgerekend, geen 75 à 80 euro per nacht betalen, dan kan je beter wat anders zoeken. Maar wil je er wel heen, dan kun je toiletteren en douchen in de allermooiste en schoonste accommodatie ooit. Solothurn was een verrassing voor ons. Je vindt er onder meer een huizenhoge astronomische klok. Zonder twijfel is Zwitserland een duur land, maar doe je je boodschappen bij de bekende prijsvechtende supermarkten en let je op waar je campert, dan is het prima te doen. Mijn man werd zelfs een beetje verliefd op Zwitserland, terwijl hij dit 35 jaar geleden op datzelfde plekje deed op mij!

Frankrijk

Via Basel reden we Frankrijk in. Wat een verschil. Het schone, nette Zwitserland en dan de Franse slag. Zeker niet minder mooi maar wel anders. We sliepen een paar keer off grid, voor ons een nieuwe ervaring. De ene plek voelde veiliger dan de ander, maar geslapen hebben we zeker.

Zo kwamen we in Amboise aan. Hier waren we tien jaar geleden ook, het was nog net zo mooi en lieflijk. Diverse koningen, hun gemalen en kinderen woonden er in de loop der eeuwen. We stonden weer op l’Ill d’Or, een paar minuutjes lopen en je kijkt uit op het Chateau. Ook ’s avonds een aanrader!

Naar huis

Langzamerhand werd het tijd om weer richting Nederland te rijden. In Noord Frankrijk nog even het kasteelgevoel vastgehouden (Blangy sur Bresle), een korte tussenstop in Ieper en via het Gelderse Enspijk terug naar huis. Interessant: Ieper werd in de Eerste Wereldoorlog volledig platgebombardeerd en nadien als replica herbouwd. Er wordt elke avond nog altijd de Last Post gespeeld. We toerden in totaal zo’n 2100 kilometer en fietsten langs maar liefst vijf beroemde rivieren: de Rijn, Aare, Loire, Seine en de Linge. En nu? Fantaseren waar we volgend jaar naar toe gaan!

profielfoto

Livcamp+ is dé ultieme reisgenoot voor camperreizen in Europa. Vraag Livcamp+ aan en ontvang direct toegang tot alle camperroutes, e-books, cursussen, themalijsten en exclusieve kortingen.