campervakantie Noorwegen

Campervakantie Noorwegen 2020

Afgelopen augustus zijn mijn vriendin en ik 3 weken naar Noorwegen op campervakantie geweest. Voor ons was dit, op een paar kleine proef-weekendjes na, de eerste keer op vakantie met de camper. Dat was in het begin wel even spannend, maar wat hadden we er toch zin in.

De heenreis:

We vertrokken gelijk op vrijdagmiddag, nadat we de camper de dagen daarvoor al hadden ingepakt. We hadden de boot geboekt van Frederikshavn naar Oslo (DFDS) en wouden op vrijdag al zo ver mogelijk naar Denemarken toe rijden, om zo de drukte bij Hamburg te vermijden. Om de rit zaterdag gelijk weer te beginnen, kozen we voor een plekje in de buurt van de snelweg. Niet het meest mooie plekje, maar vooral erg praktisch.

De volgende dag vertrokken we weer op tijd want de boot moest gehaald worden. Met nog 12 uur te gaan (de boot vertrok om 23:30) zou dit goed moeten komen. Toch werd dit nog heel krap (bijna op de minuut af) door een klapband. Na 3 uur langs de autobahn te hebben gestaan, werd het reservewiel er snel opgezet door de ADAC. Op de boot konden we vervolgens lekker slapen na een stressvolle dag.

Aankomst in Noorwegen:

De volgende ochtend kom je rond 9 uur aan in Oslo, waar we via de E6 naar het noorden wouden rijden. De eerste overnachting was aan het grootste meer van Noorwegen, de Mjøsa. Op ons must-see lijstje stonden een boel dingen, waaronder het zien van watervallen. Daarom hebben we een uitstapje gemaakt naar Mysusæter, een klein dorpje dat grenst aan het Rondane Nasjonalpark. Dit is het oudste nationale park van Noorwegen en de rust en het uitzicht is adembenemend. Er zijn meerdere wandelroutes in dit gebied maar wij hebben gekozen voor een wandelroute naar de Ulafossen. Een kleine wandeling als voorbereiding voor onze wandeling naar een bergtop. In Mysusæter is er zelfs de mogelijkheid om tegen betaling op een parkeerplaats te overnachten waar ook een service station is.

Geiranger:

Bij Dombås zijn we afgeslagen naar de E136 richting de Trollstigen. De Trollstigen is een indrukwekkende slingerweg met een hellingsgraad van 9% die je, wat ons betreft, gereden moet hebben. Op het hoogste punt heb je een geweldig uitzicht over het dal, en tevens zit er een restaurantje met winkeltje. Vervolgens zijn we afgereisd naar Geiranger, een klein dorpje aan het einde van het Geirangerfjord. Jaarlijks leggen hier (voor corona) wel 150 grote cruiseschepen aan en het is bijzonder om te zien hoe deze boten door het fjord heen manoeuvreren. Ook vind je in de buurt van Geiranger het Dalsnibba uitzichtpunt. Vanaf het 1500 meter hoge uitzichtpunt heb je een geweldig uitzicht over Geiranger en het fjord.

Vanaf Geiranger zijn we naar Urke gegaan. Dit kun je op 2 manieren doen:

1. Via de weg. Dit brengt je langs mooie uitzichtpunten, maar is wel een stukje om.
  2. Met de veerboot: Er gaat een veerboot tussen Geiranger en Hellesylt, maar hier hangt ook een prijskaartje aan vast. Vanaf de boot krijg je wel informatie over het fjord en vaar je langs de syv søstrene (de zeven zusters). Een mooie waterval met zeven zijstromen.

In Urke hadden we een stevige hike op de planning staan, namelijk de beklimming van Mt Saksa. Deze wandeling van 3 kilometer en 1500 hoogtemeters brengt je naar het topje van de berg waar je een adembenemend uitzicht hebt en je bijna volledig wordt omringd door fjorden. Mocht je minder van het wandelen zijn, dan kun je Urke overslaan, maar de wandeling is zeker aan te raden. Het is wel een zeer pittige klim welke een complete dag (voor wat minder ervaren wandelaars) in beslag neemt.

Uitzicht Mt Saksa

Uitzicht vanaf Mt Saksa

Stryn en Loen:

Vervolgens zijn we zuidelijker gereden richting Stryn en Loen. In dit mooie gebied is er ontzettend veel te doen!

• Briksdalbreen: Deze gletsjer is een uitloper van de Jostedalsbreen. Vanaf de parkeerplaats loop je in ongeveer een half uurtje naar de gletsjer toe. Onderweg staan er informatieborden over de gletsjer en ook wordt er aangegeven waar de voorkant van de gletsjer zich in een bepaald jaar bevond. Mocht je geen zin hebben om te wandelen, dan rijden er ook autootjes die je richting de gletsjer brengen.
  • Loen Skylift: Deze kabelbaan brengt je naar een hoogte van 1011 meter waar je een adembenemend uitzicht hebt. Voor de sportievelingen: op de top is er de mogelijkheid voor Via Ferrata.
  • Vissen: Ja, bijna overal in Noorwegen kun je goed vissen, maar deze twee meren zijn toch wel uitzonderlijk. In het Lovatnet en Oldevatnet kun je prima vissen!

Mocht je op zoek zijn naar een mooie camping in dit gebied, dan heb ik 2 aanraders. Sande camping en Oldevatn camping. Sande camping is een terrassencamping aan het Lovatnet. Het uitzicht vanuit je camper is adembenemend! Oldevatn camping ligt aan het Oldevatn meer. Een wat kleinere camping, maar met een hele aardige eigenaar en je kunt gratis de bootjes gebruiken om het meer te verkennen.

Uitzicht Lovatnet

Uitzicht over het Lovatnet

Hardangervidda:

Via Skei en Balestrand zijn we verder zuidelijk getrokken richting Vossevangen. Vanaf hier kun je bijvoorbeeld naar Flam voor de bekende Flamsbana. Vervolgens zijn we van Eidfjord richting Oslo gereden, waardoor je over de Hardangervidda gaat. De Hardangervidda is de grootste hoogvlakte van Europa en hier is de grootste groep wilde rendieren te vinden. Je kunt hier uitgebreid wandelen, maar ook met de mountainbike kun je hier terecht.

Oslo, Zweden en de terugreis:

Ook stond een dagje Oslo nog op de planning. Tijdens het zoeken naar een camping in/rond Oslo kwamen we erachter dat de campings daar erg duur zijn. Daarom hebben overnacht op een parkeerplaats ten noorden van Oslo bij de skischansen. Vanaf hier konden we gemakkelijk naar een metrostation lopen die ons naar de binnenstad bracht. De volgende dag zijn we richting Zweden gereden om vervolgens de boot van Göteborg naar Kiel te nemen (Stenaline) en zat onze eerste grote camperreis er helaas op!

Wat hebben we genoten van de natuur, de rust en de vrijheid. Op verschillende plekken hebben we off-grid gestaan, iets wat we eerst ontzettend spannend vonden, maar dit zijn uiteindelijk wel de mooiste en bijzonderste plekjes geweest.

Heb je vragen over deze reis en wil je ook op campervakantie door Noorwegen? Stel die dan hieronder of neem contact op via mijn eigen site: reizen op wielen.

profielfoto

Livcamp+ is dé ultieme reisgenoot voor camperreizen in Europa. Vraag Livcamp+ aan en ontvang direct toegang tot alle camperroutes, e-books, cursussen, themalijsten en exclusieve kortingen.