arrow_drop_up arrow_drop_down
Soorten campers

Soorten campers

Soorten campers

Er zijn grofweg 6 soorten campers waarmee je op pad kunt.

  1.  Een (bestel)busje of omgebouwde auto
  2. Een buscamper
  3. Een alkoof
  4. Een half-integraal
  5. Een integraal
  6. Een interliner

Een bestelbusje


Een bestelbusje is normaal gesproken bedoeld voor het vervoeren van goederen. Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon in slapen. Denk aan de volkswagen T3.

De voordelen van een bestelbusje: 

  • Goedkoop
  • Klein en compact
  • Lage brandstofkosten 
  • Handig voor korte tripjes
  • Makkelijk parkeren

De nadelen van een bestelbusje:

  • Weinig ruimte en je kunt er niet in staan
  • Elke dag je bed ombouwen
  • Geen douche (en toilet)
  • Niet echt geschikt voor de winter

Een leuke uitbreiding: Hefdak.

Voordelen hiervan zijn:

  • Meer leefruimte
  • Je kunt erin staan, zeker fijn met koken
  • Je bed is in enkele seconden klaar voor gebruik

Nadelen

  • Een hefdak is prijzig en kost ongeveer € 5.000.

Voor een tweedehands bestelbusje ben je gemiddeld tussen de € 5.000 en € 30.000 euro kwijt.

Een buscamper


Een buscamper is net als een bestelbus een 'inbouw camper'. Het interieur wordt in de bus geplaatst. De hoogte van een buscamper onderscheid het verschil met een bestelbus. In een buscamper kun je staan, een bestelbus niet.

De voordelen van een buscamper:

  • Compact en wendbaar
  • Je hebt alle faciliteiten die je nodig hebt
  • Je kunt erin staan
  • Je hebt een vast bed
  • Het rijdt als een auto
  • Je kunt hem makkelijk parkeren
  • Hij is relatief goedkoop op toltrajecten
  • Je hebt veel opbergruimte onder het bed

De nadelen van een buscamper

  • Voor 2 personen, hooguit 3 personen
  • Geen ruimte voor een garage
  • Beperkte isolatie
  • Beperkt zicht door de voorruit
  • Geen dubbele bodem

Een tweedehands buscamper heb je vanaf € 8.000 en nieuw voor € 80.000 euro.

Een alkoof camper


Een alkoof camper wordt ook wel een 'bovenslaper' genoemd en herken je meteen aan de koof (uitbouw) boven de cabine van de bestuurder en bijrijder. In de koof bevindt zich een slaapplaats voor 2 personen. Een echte gezinscamper dus!

De voordelen van een alkoof camper zijn:

  • Je hebt veel ruimte
  • Deze camper is handig voor groepen en gezinnen (tot wel 6 personen)
  • Je hebt grote capaciteit betreft watertanks, gasflessen, boilers en kachel
  • De isolatie is beter ten opzichte van een buscamper
  • Scherpe prijs

Nadelen

  • Het rijdt minder stabiel 
  • De camper is windgevoelig en dus hoge brandstofkosten
  • Minder waardevast dan andere modellen
  • Je bent beperkt in bewegingsvrijheid en parkeren is lastig

Een alkoof camper heb je tweedehands voor ongeveer € 12.000 en nieuw voor € 60.000.

Een halfintegraal camper


De halfintegraal is verreweg het populairste model op de markt. De halfintegraal, ook wel semi integraal genoemd, is een camper waarbij verbinding tussen de cabine en de opbouw bestaat uit een zogenaamde 'pet'. In de pet zit vaak opbergruimte. Bij een halfintegraal is nog duidelijk herkenbaar van welk model de basisauto is, meestal een Fiat Ducato of een Citroën Jumper. De lengte van deze campers varieert grofweg tussen de 5,5 en 7,5 meter.

Voordelen van een half-integraal camper zijn:

  • Lager brandstofverbruik dan een Alkoof camper
  • Compact en wendbaar
  • Sportieve uitstraling
  • Kastwerk boven de cabine of een panorama dakraam of extra hoogte 
  • Grotere watertanks, gas tanks, boilers en kachels dan buscamper
  • Beter isolatie dan buscamper
  • Mogelijkheid tot extra hefbed boven zitgroep

Nadelen van een halfintegraal camper zijn:

  • Minder goede isolatie ten opzichte van een integraal camper.
  • Door het draaiplateau en de verduistering van de voorruit heeft een semi-integraal een beperkte kijkhoek; met name voor langere personen kan dit nadelig zijn.
  • Meer kou in bestuurderscabine dan bij een vol-integraal

Een integraal camper


Een integraal camper, ook wel vol-integraal of full-integraal genoemd is de duurste camper in zijn soort. Een integraal camper is te herkennen aan een geheel omsloten opbouw, gemaakt van kunststof. Er is dus geen cabine te zien.

De voordelen van een integraal camper zijn:

  • Je hebt veel ruimte
  • De camper is goed geïsoleerd
  • Je bent van alle gemakken voorzien
  • De camper roest niet snel vanwege het kunststof
  • Je hebt een grote voorruit dat zorgt voor een geweldig uitzicht
  • Bed boven cabine gaat niet ten koste van stahoogte
  • Waardevast
  • Bespaart stookkosten door goede isolatie
  • Bespaart brandstofkosten (goed gestroomlijnd)

Nadelen

  • Deze camper is lastig te parkeren
  • Het is een dure camper in aanschaf
  • Zwaar in zijn gewicht
  • Je hebt een B of C rijbewijs nodig

Een integraal camper heb je tweedehands vanaf 15.000 euro en nieuw tot wel 500.000 euro. 

Een Liner


Liners zijn groot, luxueus en kosten zo’n 200.000 tot 350.000 euro. Een liner is de grootste camper in zijn formaat (8-12 meter) waar je een C-rijbewijs voor nodig hebt.

Voordelen van een liner:

  • Veel luxe en comfort
  • Fijne leefruimte waar je kunt leven
  • Grote garage waar je een klein auto in kunt rijden

Nadelen van een liner:

  • Je hebt een C-rijbewijs nodig
  • Je kunt niet altijd overal draaien en parkeren
  • Je moet soms vooraf een camperplaats reserveren